Leren mediteren: voor rust, kracht en zelfvertrouwen

Is mediteren iets voor mij? Wellicht, als dit herkenbaar voor je is.
De hele dag door ben je druk met van alles. Je bent moeder, een drukke vrijgezel of al reeds met pensioen. Ondanks alle goede bedoelingen voel jij je de ene dag gestresst en de andere dag ben je niet vooruit te branden. Op dag drie valt het allemaal wel weer mee. Kortom; je gevoel schommelt met regelmaat en je gedachtes worden vaak vanzelf (ook al wil je dat helemaal niet) beïnvloed door externe factoren.

Zweverig gedoe toch?

Velen ervaren het leven als stressvol! Wat er in feite gebeurt, is dat het regelmatig circuleren van stresshormonen door je lichaam uiteindelijk afbreuk zal doen aan je immuunsysteem. Het verzwakt uiteindelijk je organen en je wordt vroeg oud. De tot stress leidende gedachten doen afbreuk aan het natuurlijke genezend vermogen van de mens: je lichaam komt niet tot rust en kan geen herstelwerkzaamheden uitvoeren. Blijft deze situatie te lang bestaan heeft dat uiteindelijk fysiek ongemak tot gevolg.

Steeds meer mensen gaan beseffen dat ze niet alleen hun lichaam fit en gezond moeten houden, maar ook hun geest. Meditatie kan hier heel goed bij helpen. Als je het idee hebt dat je urenlang stil moet zitten op een kussen en je wierook moet branden dan heb ik goed nieuws voor je. Geen van beide hoeft. Er zijn vele verschillende soorten van mediteren, allemaal heel effectief. Just find yours.

Wat is mediteren precies.
Mediteren is een moment inplannen om iets goeds te doen voor jezelf en daarmee rust, kracht en zelfvertrouwen te stimuleren. Even afgesloten zijn van de buitenwereld met alle prikkels die daarbij horen en alle aandacht vestigen op jezelf; wat je voelt, wie je bent, waar je naartoe wilt, wat je hebt ervaren, wat je hebt meegemaakt, waar je werkelijk verdriet van hebt, blij van wordt, noem maar op. Het is voor een bepaalde periode onafgebroken concentreren op een object, emotie of gebeurtenis en daar lering uit trekken, het verwerken of duidelijkheid in creëren.

Wat is de toegevoegde waarde van mediteren?
Iedere minuut van de dag worden we overladen met prikkels; andere mensen, het verkeer, reclames, geluiden, gedachtes, etc en daar reageren we op. Of het ons wel of niet beïnvloed is afhankelijk van je bewustzijn op dat moment. Kun je dat beïnvloeden, jazeker!

De voordelen van mediteren zijn enorm:

  • Je hebt minder stress
  • Je kunt je beter concentreren
  • Je bent meer in balans, dus je emoties lopen niet meer zover uiteen
  • Je hebt meer en sneller compassie voor iemand of een situatie
  • Je slaapt beter
  • Je wordt meer jezelf, voelt rust en kan (weer) beter genieten
  • Het verlaagd een hoge bloeddruk
  • Je voelt je minder eenzaam
  • Het vermindert de kans op depressie
  • Je ervaart minder angst
  • Je immuunsysteem wordt sterker
  • Je wordt gelukkiger

Herken jij de volgende punten en wil je daar heel graag verandering in brengen?

  • Je voelt (soms) angst, gebrek aan discipline, weinig kracht
  • Je hebt te weinig zelfvertrouwen en/of het onvermogen om te kunnen ontspannen
  • Je merkt dat je gevoelens enorm schommelen; de ene dag blij, de andere dag niets
  • Je hebt moeite met jezelf op de eerste plaats te zetten
  • Je slaapt slecht
  • Je hebt moeite met uiten
  • Je hebt moeite met loslaten

Wil je beginnen met mediteren?
Je wilt leren mediteren maar weet niet of dat stil zitten je ding is. Goed om te weten; niet alle vormen van mediteren zijn zittend. Veel mensen zijn in het begin snel afgeleid door omringende geluiden, of vinden het lastig hun ogen gesloten te houden. De meeste mensen denken aan van alles denken; van de to-do lijst met klusjes tot aan welke boodschappen ze nog moeten halen die dag.

Is het in het begin onwennig, dat kan. Is dat erg? Nee. Gaat dat vanzelf over? Ja, je wordt er al snel beter in. Jij gaat je eigen draai vinden en gaat ervaren dat mediteren je rust brengt. Het is niet voor niets dat veel topondernemers, politici en mensen die onder veel druk staan mediteren als verlengstuk van wijsheid en rust voor overzicht en balans.

In deze meditatietraining  krijg/leer je:

  • Kennis over de verschillende vormen van mediteren
  • Welke vorm van mediteren het beste bij je past
  • Praktische oefeningen die je helpen zelf te kunnen mediteren

In deze 3 uur leer je de basis van mediteren, hoe en wat je ermee kunt. Je krijgt praktische oefeningen mee waardoor je thuis of in een andere omgeving kunt mediteren.

Ik had een vooroordeel over mediteren; zitten op een kussen en stil zijn. Door deze cursus weet ik wat bij me past, hoe ik moet beginnen en hoe ik mijn drukke hoofd kan uitschakelen. Het geeft me zoveel meer dan ik had verwacht. Ik vind het goud waard. Dankjewel Veronique.
Marieke uit Eindhoven

Kosten
De kosten van deze training bedraagt € 57,- inclusief BTW.

  • Groepsomvang: maximaal 10 personen.
  • Duur: 3 uur van 13.00 – 16.00 uur.
  • Data: de cursussen worden gegeven op dinsdagmiddag. Voor actuele data kunt u de agenda raadplegen.
  • Locatie: Akelei 77 Culemborg

Bij afmelden van een training in de laatste 24 uur wordt de helft van de kosten in rekening gebracht.

Data

Zie hiervoor de agenda.

Opgeven
U kunt zich opgeven door een email te sturen aan veronique@praktijkhevesta.nl onder vermelding van Meditatietraining met de datum waarop u de training wilt volgen. Graag ontvang ik uw voornaam, achternaam en telefoonnummer.

U ontvangt een bevestiging van de inschrijving. Mocht u deze niet hebben ontvangen dan kan zijn dat deze in uw spambox terecht is gekomen.

—————————————–

Veronique helpt mensen met fysieke-, psychische- of emotionele stress waardoor zij gebeurtenissen achter zich kunnen laten en weer rust, kracht én geluk kunnen ervaren in hun leven.